De wereld blijft veranderen en de digitalisering neemt nieuwe vormen aan. Onze telefoon is niet meer uit ons dagelijks beeld weg te denken en we kunnen niet meer zonder de social media platformen. Uiteraard maken bedrijven hier volop gebruik van, dat kunnen we ze niet kwalijk nemen. Je kunt je Facebook of Instagram niet meer rustig door scrollen zonder van links en rechts reclames voor je neus gegooid te krijgen. Ook je oude vertrouwde bloggers die je graag volgde lijken te veranderen, steeds meer van hun berichten lijken advertenties te zijn. Hoe komt dit, en waar komt deze verandering vandaan? Lees het hier.

Social media in de opmars

Zoals ik eerder al aangaf, social mediakanalen blijven groeien. Grotendeels van onze dag besteden we aan het bekijken van berichten op social media. Bedrijven maken hier natuurlijk optimaal gebruik van. Via kanalen zoals Instagram bereik je makkelijk de jongere doelgroep. Doormiddel van afbeeldingen en video’s is het makkelijk om een echte beleving te creëren voor de volgers. Ook kanalen zoals Facebook, Pinterest, YouTube en zelfs Twitter worden ingezet voor influencer marketing. We kunnen er niet meer omheen.

 

Wat zijn influencers eigenlijk?

Social influencers zijn echte mensen met echte volgers, die producten gebruiken en daarover op hun kanaal een review maken. Vaak hebben de social influencers een groot aantal volgers. Dit aantal volgers kan wel oplopen tot 500.000 mensen, of meer! Ideaal om dus in één bericht al deze mensen te bereiken.

 

Doelgroepen optimaal gebruiken

Een van de grootste voordelen van het inzetten van social influencers is het gericht bereiken van je doelgroep. Vaak zitten de influencers in een bepaald hokje qua bevolkingsgroep. Jonge meiden die bloggen over lifestyle en beauty, moeder die bloggen over de dagelijkse weetjes en tips van het moederschap, of mannen die hun fitness reis bloggen en gezonde recepten delen. Wil je dus een bepaalde doelgroep bereiken zoals bijvoorbeeld vrouwen van tussen de 25 en 45 is het goed om een ‘mamablogger’ in te schakelen. Deze zal veel vrouwelijke volgers hebben. Op het moment dat een blogger een product reviewt is er vanuit deze volgers ook veel vertrouwen. Zij kennen de blogger immers al en zullen sneller de mening van een echt persoon aannemen dan van een reclamespotje. Tegenwoordig is het de influencers wel wat minder makkelijk gemaakt. Om misleiding te voorkomen moeten influencers bij hun post aangeven dat het om een betaalde samenwerking gaat. Dit doen ze door hashtags te gebruiken zoals #ad en #spon.