De functie van verkoopmedewerker heeft heel wat om het lijf. In principe moet je in ieder geval beschikken over commercieel inzicht en je moet natuurlijk klantgericht kunnen werken. De klant staat voor een verkopen altijd centraal. Klantenbinding wordt met het jaar belangrijker. Veel bedrijven werken zijn afhankelijk van vaste klanten. Als verkoopmedewerker kun je natuurlijk ook aan de slag in de detailhandel. Waar je ook terecht komt, je bent het gezicht en het aanspreekpunt van een bedrijf of winkel. Om dat goed te kunnen doen kun je mensen snel inschatten. Je weet in een oogopslag met wat voor type persoonlijkheid je te maken hebt. Dat helpt als je iets probeert te verkopen. Ook weet je wat een klant nodig heeft en kun je hem of haar een tevreden gevoel geven. Probleemoplossing is ook een onderdeel van het brede takenpakket van een verkoopmedewerker. Door de juiste vragen te stellen komt een goede verkoopmedewerker te weten wat een klant precies hebben wil.

Kennis over het bedrijf waar je werkt

Mensenkennis is dus een belangrijke kwaliteit van een verkoopmedewerker. Je helpt mensen graag en weet snel te achterhalen wat iemand nodig heeft. Daarnaast ben je natuurlijk ook precies op de hoogte van wat er binnen het bedrijf waar je voor werkt afspeelt. Je bent een expert als het aankomt op de producten die verkocht worden. Als je geen kennis hebt over wat je verkoopt dan kun je een klant natuurlijk ook niet voorzien van goed advies. Afhankelijk van waar je werkt kan het werk dus behoorlijk divers zijn. Tijdens het solliciteren kun je gericht op zoek gaan naar functies die jou liggen. Als je gek bent op mode dan probeer je bij een kledingwinkel of kledingmerk aan de slag te gaan, bijvoorbeeld. Op die manier maak je het jezelf makkelijker en weet je zeker dat je het werk interessant gaat vinden.