3 handige growth hacking tips

Ruim tien jaar geleden introduceerde marketingexpert Sean Ellis de term growth hacking. Hij doelde hiermee op het toepassen van een aantal slimme tips die ervoor zorgen dat je bedrijf snel en zonder groot budget enorm kan groeien. Growth hacks hebben met name betrekking op het opdoen van inzichten en het razendsnel verwerken van deze nieuwe inzichten in je bedrijfsstrategie. Growth hacking is dus meer dan alleen een gewone marketingstrategie: je maakt op een slimme wijze gebruik van het meten, testen en inzetten van kennis.

 

Hoe zet je Growth hacking in?

Het laten groeien van je bedrijf is de ultieme doelstelling van growth hacking. Deze groei wordt mogelijk gemaakt doordat je uitgebreide kennis opdoet omtrent je doelgroep en de customer journey die zij afleggen. Door de klantreis te kennen en te begrijpen kun je experimenteren met diverse strategische wijzigingen, om zo het gedrag van je klant succesvol te beïnvloeden. Je gaat dus eerst achterhalen waar de klant meestal afhaakt: bezoeken zij überhaupt de website niet of haken ze juist af net voor de aankoop? Pas als je die kennis hebt kun je op kleine schaal snel gaan experimenteren met mogelijke oplossingen. Je leert, test en meet dus continu de klantreis, zodat je uiteindelijk tot een ultieme klantreis kunt komen en explosieve groei kunt realiseren. Enkele reeds succesvol toegepaste oplossing, growth hacks, lichten we hieronder toe.

1.Zet aan tot delen

Heb je een website waarop je producten of diensten aanbiedt, maar trek je weinig bezoekers? Dan is deze tip nuttig voor jou. Om een explosieve groei in het aantal bezoekers te realiseren is het nodig om viral te gaan. Dit lukt alleen door consequent interessante en relevante content te delen. Wanneer mensen geïnspireerd raken zullen ze jouw content massaal gaan delen, waardoor het aantal bezoekers snel toeneemt. Dit aanzetten om te delen kun je ook toepassen bij de verkoop van je diensten en producten. Zet bestaande klanten bijvoorbeeld aan tot het delen van jouw producten, door ze in ruil daarvoor iets gratis te geven. Zo wist Dropbox ooit haar klantenkring in korte tijd enorm uit te breiden door klanten die nieuwe leden aanbrachten extra opslagruimte cadeau te doen.

2.Bestaande netwerken gebruiken

Veel startups hebben veel gebruikers nodig om klanten datgene te kunnen bieden waarnaar zij op zoek zijn. Om een voorbeeld te noemen: wanneer je een boekingsplatform begint voor yogalessen kun je klanten (yogascholen) pas waarde bieden indien je gebruikers hebt die deze lessen willen afnemen. Yogascholen zullen dus ook pas voor jouw systeem willen betalen indien er gebruikers zijn. Het is echter lastig om gebruikers aan te trekken als er geen yogascholen zijn om lessen bij te boeken. Om dit probleem op te lossen kun je als startup het beste handig gebruik maken van andere netwerken. Ga een samenwerking aan met andere platforms, waardoor je de klant direct iets kan bieden; de gebruikers van het andere platform. Een dergelijke samenwerking zorgt vaak voor een enorme groei in korte tijd.

3.Inzicht in je conversies

We hebben het in de inleiding al benadrukt, maar nogmaals: het is cruciaal om voldoende inzicht in je conversies te hebben. Snel groeien lukt niet zonder dat je weet welke stappen de klant doorloopt en waar deze eventueel afhaakt. Blijf continu aandacht besteden aan het verkrijgen van inzichten en het testen van wijzigingen om op deze inzichten in te spelen. Een webshop is nooit perfect, er is altijd ruimte voor optimalisatie.