Als ondernemer is het waarschijnlijk dat je een webshop bent gestart. Dan zul je misschien ook wel weten dat een webshop runnen veel van je tijd inneemt. De vraag is dan nu of je webshop goed loopt. Als het niet zo lekker gaat is het misschien tijd om je te gaan richten op e-commerce marketing. Dat is marketing speciaal voor je webshop, gericht op rendement behalen. Ook als het wel lekker gaat, is het toch een optie om te kijken wat je kunt verbeteren.

Wat kun je doen met e-commerce marketing?

Er zijn verschillende ‘delen’ van e-commerce marketing, die het maken tot wat het is. Dat is online strategie, het uitvoeren van analyses met Web Analytics, het optimaliseren van conversie, het verbeteren van je posities in de zoekmachine, online adverteren of zelfs retentiemarketing. E-commerce marketing kan zich richten op al deze zaken om je sales te verbeteren. Hier beneden volgt een toelichting van een paar termen.

Online strategie

Dit is de basis van e-commerce marketing. Voordat er überhaupt iets gedaan kan worden aan de verbetering van je webshop moet er bekeken worden wát er precies verbeterd moet worden. Er worden doelstellingen bepaald en KPI’s (key performance indicators) opgesteld zodat je de doelen kunt meten. Er wordt ook bepaald via welke weg de doelstellingen gaan worden behaald. Dan, na de online strategie, begint het gedeelte e-commerce marketing echt.

Analytics

Met Web Analytics zoals Google Analytics kun je kijken naar de data over hoe men de site bezoekt. Hier kan gekeken worden waar mensen bijvoorbeeld van je site af gaan, op welke pagina. Je e-commerce marketing is afhankelijk van deze data omdat je met deze informatie kunt bedenken waarom het is dat mensen niet op je site blijven. Ook kun je bijvoorbeeld kijken welke zoekwoorden belangrijk zijn voor je webshop of wat voor soort mensen er binnenkomen. Zijn het jongeren, of juist oudere bezoekers?

Retentiemarketing

Een ander belangrijk onderdeel van e-commerce marketing is retentie. Dit betekent dat je eerdere bezoekers van je site opnieuw gaat proberen te bereiken. Degenen die eerder op je site waren maar niks gekocht hebben bijvoorbeeld, of diegenen die wel eerder iets gekocht hebben, die krijgen een banner te zien op andere sites. Deze vorm van e-commerce marketing valt veel winst mee te behalen, omdat je op deze manier veel trouwe klanten terugpakt. De conversie is een stuk hoger bij terugkerende klanten. Weet je niet waar je beginnen moet met je e-commerce marketing? Besteed het dan uit.