Misschien kun je het je nog wel herinneren van vroeger: foto’s maken werd niet gedaan met de high tech camera’s die we nu hebben. Nee, vroeger werd er nog gebruik gemaakt van een analoge camera. Als je hem zelf als kind niet gebruikt hebt, heb je hem misschien wel eens bij je ouders of opa en oma op de zolder gezien. Ja, we hebben het over zo’n oud ding met nog een filmrolletje erin in plaats van een moderne geheugenkaart. Hoewel deze dingen uit het jaar kruik komen, worden ze de laatste tijd steeds vaker gebruikt. Waarom is deze trend nu zo hip? En hoe kun jij dit in je voordeel gebruiken voor jouw onderneming?

Vintage is het nieuwe nieuw

Al een aantal jaar vindt er een bepaalde ontwikkeling plaats: vintagewinkels worden als paddestoelen de grond uit gestampt, jongeren halen de platenspeler van hun vader naar boven en rommelmarkten worden steeds drukker bezocht. Tweedehands en vintage zijn weer helemaal hip en niks past hier natuurlijk zo goed bij als vintage foto’s. Analoge camera’s geven foto’s net die oude look die veel mensen nu zo aantrekkelijk vinden. Hoe scherp en kwalitatief de foto’s van de nieuwste camera’s nu zijn, er wordt nu toch vaker gekozen de korreling en lichte verkleuring van analoge foto’s. De liefde voor vintage is vooral een ontwikkeling onder de jongeren. Zo vroeg ik laatst aan mijn moeder wat zij ervan vond en zij liet merken er niks van te snappen. “Waarom zou je dat gebruiken als je met normale camera’s veel mooiere foto’s kan maken?’, aldus mijn moeder.

Rare trend of niet, gebruik het in je voordeel

Of je het nou eens bent met deze ontwikkeling of niet, je kunt dit zeker in je voordeel gebruiken als ondernemer. Wat je moet doen is eigenlijk heel simpel: Koop een analoge camera. En nee, dit is echt geen diepte investering, er zijn er genoeg te vinden bij tweedehands winkels. Je zult nu vast denken: Oké, maar wat moet ik dan met zo’n oud ding? Het antwoord hierop is simpel. Als onderneming is het belangrijk om met de trends mee te gaan. Dit geldt ook voor de vintage trend die op dit moment speelt. Deze ontwikkeling kun je makkelijk toepassen door de manier waarop je je producten presenteert ook klassieker te maken. Dit kun je bijvoorbeeld doen door reclamefoto’s te maken met je “nieuwe”, oude analoge camera. Let maar op, vooral de jonge generatie zal hier heel enthousiast van worden!