Ondernemen kost ontzettend veel tijd. Waarschijnlijk baal je als ondernemer af en toe dat er maar 24 uur in een dag zitten. Om te kunnen blijven groeien en innoveren moet je soms wat slimmer omgaan met je tijd. Zo zorg je ervoor dat je agenda wat minder vol is en dat je meer tijd hebt voor de groei en ontwikkeling van je bedrijf. Maar hoe zorg je er nou voor dat je efficiënter werkt als ondernemer en dus tijd bespaart? In deze blog geven we je een aantal handige tips.

Accountant inschakelen voor de boekhouding

Het bijhouden van de administratie is een klusje wat veel ondernemers liever zien verdwijnen. Maar het is nou eenmaal wettelijk verplicht om de administratie correct bij te houden en 7 jaar te bewaren. Veel ondernemers zijn niet gespecialiseerd in de boekhouding, waardoor het erg veel tijd in beslag neemt. Daarom kan het verstandig zijn om de boekhouding uit te besteden aan een accountant. Naast het feit dat dit ontzettend veel tijd kan besparen, heeft het inschakelen van een accountant nog meer voordelen. Zo laat je deze klus over aan iemand die er gespecialiseerd in is, en hoef je je dus geen zorgen te maken over foutjes in de administratie. Dit kan je namelijk vervelende boetes opleveren. Bovendien kan een accountant je professionele adviezen geven over bepaalde keuzes, zoals overnames of grote aankopen. Ook geeft een accountant het op tijd aan als er financiële risico’s dreigen of als je resultaten tegenvallen. Zo kun je hier op tijd iets aan doen! Ben je op zoek naar een goede accountant in Etten-Leur? Neem dan eens contact op met Doomen & Quist.

Werken in de cloud

Ook werken in de cloud kan zorgen voor een tijdsbesparing. Als je gebruikmaakt van werken in de cloud, kun je makkelijk bestanden uitwisselen, agenda’s bekijken en vergaderingen plannen. Ook kun je verschillende software aan elkaar koppelen, waardoor je tijd bespaart. Je hoeft namelijk niet lang gegevens los in te voeren, maar dit wordt grotendeels voor je geregeld.

Goed plannen

Ook is het belangrijk om goed te plannen. Deel je dag eens helemaal in, bijvoorbeeld in je digitale agenda. Alle afspraken, telefoontjes en vergaderingen moeten worden vastgelegd. Maak ook een lijst van dingen die je vooral niet moet doen. Elke ondernemer heeft wel een aantal bezigheden die hem of haar afleiden van het werken aan het bedrijf. Maak daarom een lijst van bepaalde acties of bepaald gedrag wat je vooral moet vermijden. Ruim je bureau ook eens op, om overzicht over je werk te houden!

Automatiseren

Als ondernemer kun je ook tijd besparen door te automatiseren. Zo kun je bijvoorbeeld automatisch factureren en betalingsherinneringen versturen. Op deze manier kun je tijd besparen! Bovendien is dit werk niet leuk om te doen, omdat het herhalend werk is. Het automatiseren van deze klusjes zorgt dus ook nog eens voor meer werkplezier.