Het is belangrijk om zowel de sterke als zwakke punten van je bedrijf te herkennen. Als je die herkent kun je er namelijk pas iets aan doen. Het kan alleen wel lastig zijn om het te herkennen. Door het uitvoeren van een interne analyse krijg je alle informatie die je nodig hebt voor een succesvol bedrijf. Waar je op kunt letten en wat je kunt doen bij de meest voorkomende zwakke punten, lees je hier. Over een tijdje kennen jij en al je medewerkers het bedrijf zó goed dat in elke situatie op de juiste manier gehandeld kan worden.

Veel voorkomend zwakte punt

Meestal is het niet goed om naar de negatieve dingen te kijken, maar als het om een bedrijf gaat wel. Alles wat er intern niet helemaal soepel verloopt zal extern te merken zijn. Veel bedrijven doen bijvoorbeeld niet genoeg om medewerkers te helpen groeien. Als gevolg daarvan krijg je dat mensen hun werk saai en niet uitdagend zullen vinden. Een ITIL training bij een IT bedrijf of een competenties  consult bij een ander bedrijf zouden dit probleem verhelpen. Wanneer zo een ITIL training, een andere training of een consult plaatsvind, zal men zich belangrijk en begrepen voelen.

Ook de betere dingen tellen

Naast de dingen die iets minder goed gaan kent ook elke organisatie  haar sterke punten. Als je weet wat deze punten zijn dan kun je deze verder ontwikkelen om het nog beter te maken. Het zou kunnen zijn dat er in je bedrijf alleen of veel professionals werken. Dit maakt je intern erg sterk, omdat je de klant zo de dienst kan verlenen die hij zoekt. Als je bedrijf uit veel ervaren medewerkers bestaat heb je vaak ook al een streepje voor op andere bedrijven. Door medewerkers te vragen waar zij tevreden over zijn, kun je snel achter de sterke punten komen.

Er ook echt iets aan doen

Alles begint intern en wanneer je intern dingen tegenkomt die aan verandering toe zijn, moet je dit aanpassen. Met behulp van cursussen en de steeds beter ontwikkelde e-learning programma’s verander je ook jullie zwaktes in sterktes. Voor de sterktes geldt dat je deze moet gebruiken om het zo te behouden of beter te maken. Neem rustig de tijd om een uitgebreide analyse uit te voeren. Vervolgens kun je dan weer een goede strategie bedenken om er het beste uit haalt. Een goede basis begint bij kennis over je bedrijf.