Er komt een hoop kijken bij het starten van een onderneming. De manier waarop je werknemers zich kleden is waarschijnlijk niet het meest belangrijk voor je. Toch geeft ook hun kleding een beeld aan potentiële partners en klanten. Probeer daarom om een aantal regels te maken als kledingvoorschrift. Zo voorkom je dat men zich op een niet representatieve wijze kleedt. Om misverstanden over kleding te voorkomen raden wij je aan om dit op een duidelijke manier te communiceren. Hoe je dat kunt doen én welke voorschriften je kunt hanteren, lees je in deze blog voor startende ondernemers.

Zo kun je over de kledingvoorschriften communiceren

Met een welkomstmail als iemand net is aangenomen kun je van de gelegenheid gebruik maken om hierover te communiceren. Tijdens sollicitatiegesprekken moet het echter wel aan bod zijn gekomen. Om mensen er aan te herinneren kun je ook een bestand delen waarin ”de regels staan”. Zo kun je werknemers die niet volgens de voorschriften gekleed zijn altijd hier op wijzen. Het soort bedrijf dat je hebt bepaalt uiteindelijk wat een geschikte outfit is o mee op het werk te verschijnen. Voor in een restaurant geldt natuurlijk iets anders dan in een kantoor of een kledingwinkel.

In de horeca

Gaat het om een horeca bedrijf dan is het ten eerste aan te raden om te gaan voor een donkere kleur. Het klinkt misschien een beetje gek, maar zo zie je eventuele vlekjes minder snel. Ook nagellak en dergelijke zijn verboden om een zo hygiënisch mogelijke werkwijze te kunnen aanbieden. De haren kunnen het best vastgezet worden, omdat deze in het eten of drinken van gasten terecht kunnen komen. Hoe formeel of informeel men zich mag kleden is geheel aan jou als werkgever én de sfeer van de horecagelegenheid.

Op kantoor

Het moet vooral op kantoor duidelijk zijn op welke manier men zich moet kleden. Het ene bedrijf heeft liever dat iedereen in een pantalon op het werk verschijnt terwijl het andere bedrijf liever spijkerbroeken dan een pantalon ziet. Bedenk dus van tevoren of je liever een wat formelere vertoning met bijvoorbeeld een pantalon wilt zien of juist een casual outfit met een spijkerbroek en een T-shirt. Als je niet per se voor één van de twee uitersten wilt gaan, kun je ook alleen aangeven welke manieren van kleden niet zijn toegestaan. Zo is het voor iedereen meteen duidelijk in welke kleding zij niet op kantoor kunnen verschijnen. Kortom, je kunt alle kanten op met de kledingvoorschriften.