Of je nu je naamsbekendheid wilt verhogen, nieuwe relaties wilt aangaan of bestaande wilt onderhouden, cadeautjes doen het altijd goed. Zeker wanneer ze bedrukt zijn. Ze blijken zelfs nog effectiever te zijn dan traditionele reclame zoals tv of radio. Maar wát voor soort weggevers zet je in? Er is een verschil tussen relatiegeschenken, premiums en giveaways. Wanneer je weet wat je doel is, weet je ook wat voor soort cadeau je moet geven.

Relatiegeschenken zijn persoonlijk

Relaties verder uitbouwen of behouden? Grote kans dat relatiegeschenken bedrukken een goed idee voor je is. Relatiegeschenken zijn gepersonaliseerd en kun je gebruiken voor klanten, maar ook leveranciers of eigen personeel. Bij relatiegeschenken is een passend geschenk belangrijk. Ga hierbij goed na wat je relatie goed kan gebruiken, leuk vindt of wat hij belangrijk vindt. Dat kan bijvoorbeeld duurzaamheid zijn, of sportiviteit.
Op deze manier is de kans groot dat je relatie veel waarde hecht aan het geschenk. Dit zal de relatie alleen maar bevorderen. Grote kans dat je in het vervolg een streepje voor hebt.

Giveaways, kleinigheidjes om weg te geven

Giveaways, letterlijk vertaald ‘weggevers’, zijn ook vaak bedrukt en zijn echt bedoeld als promotiemateriaal. Ze helpen om de naamsbekendheid te vergroten en hoeven minder nauwkeurig en persoonlijk op de ontvanger te worden afgestemd dan relatiegeschenken. Ze worden vaak weggegeven op beurzen, congressen of bij promotiekraampjes in de stad. Een pen is een goed voorbeeld van een giveaway, die gemiddeld zo’n 3 jaar in gebruik blijft!
Iemand die de pen 3 jaar gebruikt kijkt waarschijnlijk 5 dagen in de week, 3 jaar lang, elke dag naar jouw logo. De kans is groot dat het logo of de naam van het bedrijf blijft hangen.

Premiums geef je bij een actie

En tot slot nog de premiums. Dit zijn vaak extraatjes bij de aanschaf van een hoofdproduct. Ze kunnen ook worden ingezet bij spaaracties. In dat geval zijn ze wat groter. Bij een volle spaarkaart een voetbal krijgen is hiervan een goed voorbeeld. Kleinere premiums zijn bijvoorbeeld flippo’s die je vroeger bij een zak chips kreeg. Premiums beïnvloeden het consumentengedrag. Als je een bepaalde actie wilt zien bij je klanten, kun je ze dus eenvoudig aansturen met dit soort premiums.

Dit soort leuke actie’s kunnen de loyaliteit van de consumenten verhogen. Dit is wat iedere onderneming graag wilt, een grote groep vaste en loyale klanten.