Werknemers die af en toe een compliment ontvangen van van hun werkgever of manager, die zijn gemotiveerder dan medewerkers die nooit positieve terugkoppeling ontvangen. Natuurlijk behoor je het personeel ook te belonen met bonussen of salarisverhoging maar medewerkers vinden complimenten minstens net zo belangrijk. Managers die geen complimenten kunnen geven aan hun werknemers, die moeten zich afvragen of ze niet iets anders moeten gaan doen in hun leven. Zo denken ook veel werknemers hierover. Een oprecht schouderklopje of gevoel van erkenning hoort bij leiderschap, anders is iemand niet geschikt om een afdeling te managen. Dit is gebleken uit het Nationaal Waarderingsonderzoek van energiebedrijf NUON onder meer dan duizend Nederlanders.

Twee keer zo groot

Het aantal werknemers dat erg graag waardering krijgt is zelfs ruim twee keer zo groot als het aantal dat liever alleen loonsverhoging krijgt (46 tegenover 21 procent). Het overgrote deel van de werknemers wil uiteraard beide: loonsverhoging bij goed functioneren en erkenning. Tegelijkertijd blijkt dat werknemers het vaak lastig vinden om uit te spreken dat zij zich niet voldoende gewaardeerd voelen dan om salarisverhoging te vragen. Het overgrote deel van de medewerkers doet dan niets aan de situtatie. Dit is een opmerkelijk feit.

Weinig waardering

Een zeer groot deel van de werknemers (namelijk bijna 2 op 3) voelt te weinig waardering van leidinggevende of collega’s. Een ernstige zaak. Terwijl er veel medewerkers – bij in de ICT banen –  zijn die hun best doen om een organisatie of bedrijf succesvoller te maken, staat daar te weinig tegenover. Dat heeft negatieve gevolgen voor de werksfeer.

Medewerkers worden teleurgesteld, onverschillig, gefrustreerd of verdrietig. “Voor goede relaties is waardering essentieel; dat wordt vaak onderschat. Het zou dan ook goed zijn als er meer aandacht komt voor dit onderwerp”, zegt Guido Stein van Nuon.

Betere resultaten, betere sfeer

Medewerkers die zich wél gewaardeerd voelen, zijn bovendien bereid om harder te werken en doen beter hun best. Een werkgever of manager snijdt zichzelf dus behoorlijk in zijn vingers wanneer hij of zij te weinig waardering geeft aan medewerkers. “Ook hieruit blijkt het belang van waardering. Als mensen lekker in hun vel zitten op hun werk, komt dat niet alleen de resultaten ten goede, maar ook de sfeer”, aldus Stein.